Společnost OpenAI každoročně investuje obrovské částky – desítky milionů dolarů – do toho, aby ChatGPT reagoval na zdvořilostní repliky uživatelů. Jde o fráze jako „děkuji“ nebo „prosím“, které se zdají banální, ale vyžadují značné výpočetní zdroje (kapacitu serverů) ke zpracování.
„I krátké ‚není zač‘ znamená dodatečné výpočty. Pro nás je ale důležité, aby dialog působil přirozeně,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Sam Altman. Je přesvědčen, že takové odpovědi dělají komunikaci s umělou inteligencí přátelštější, i když AI nemá emoce.
Mnoho uživatelů nevědomě děkuje ChatGPT, jako by mluvili se skutečným člověkem. OpenAI však nepoužívá předem připravené šablony pro tyto situace – technicky je to složité. Místo toho společnost raději generuje odpovědi „za běhu“, což je dražší, ale zachovává přirozenost.
Výzkumníci z OpenAI a Massachusettského technologického institutu (MIT) upozorňují: někteří lidé si na ChatGPT tak zvyknou, že ho začnou vnímat jako partnera pro dialog. Podle nich to může vést až k emocionální závislosti, i když přesné údaje o rozsahu tohoto jevu zatím chybí.