Platforma Roblox oznámila uvedení své první 3D modelovací AI s otevřeným kódem pod názvem Cube. Nástroj umožňuje vytvářet trojrozměrné objekty pomocí generativní umělé inteligence — například na základě dotazu „oranžové závodní auto s černými pruhy“. Betaverze je již dostupná vývojářům, veřejná prezentace proběhne na konferenci GDC.
Jak funguje Cube?
Model se zaměřuje na generování 3D sítí — drátěných modelů, které definují tvar objektů. Tvůrci mohou výsledky upravovat přímo v Roblox Studio, přidávat detaily nebo měnit parametry. Otevřený kód umožňuje nezávislým vývojářům přizpůsobit Cube svým potřebám: trénovat model na vlastních datech, vytvářet pluginy nebo rozšiřovat funkce.
„Dlouhodobým cílem je vytvoření plně funkčních 3D objektů a scén, což označujeme jako ‚4D tvorbu‘,“ uvádí se v prohlášení.
Nové nástroje a plány do budoucna
Kromě Cube společnost připravuje tři další funkce využívající AI:
- Generace textu — umožní hráčům komunikovat s NPC (nehratelnými postavami) prostřednictvím dialogů.
- Převod textu na řeč — přidá hlasový doprovod, namluvené postavy nebo titulky.
- Rozpoznávání řeči — umožní ovládat akce pomocí hlasových příkazů.
V budoucnu Roblox plánuje generaci složitých objektů a celých scén. Například tvůrci budou moci jedním dotazem vytvořit lesní prostředí a změnit barvu listů ze zelené na podzimní.
Roblox není první, kdo experimentuje s generativní AI pro 3D modelování. Dříve čínská Tencent představila podobný open-source model. Cube však vyniká integrací do ekosystému platformy — to usnadňuje práci milionům tvůrců, kteří již používají Roblox Studio.
Společnost nyní aktivně rozšiřuje sadu AI nástrojů. Dříve vydala řešení pro generaci textur a avatarů. Podle plánu tyto technologie urychlí vývoj a pomohou malým týmům realizovat ambiciózní projekty.
Vývojáři si budou moci betaverzi Cube vyzkoušet již tento týden, ostatní funkce pak v průběhu příštích měsíců.